BLOGG

Blogg

Av ABN 26. september 2024
Profilering handler ikke bare å bli sett. Du bør også vise deg fra din beste side!
Jente som sitter i ei boble
Av ABN 4. september 2024
Hvordan faile når du er en grafisk designer
Nettsider bygget i Without Code.
Av Anne Bækken Nilsen 12. april 2024
Systemet jeg bruker til å lage responsive nettsider heter Without Code. Dette er en måte å jobbe på der sidene blir bygget i nettleseren; som Safari, Google Crome ol. Det vil si at du som kunde kan få lett tilgang til å endre i nettsiden selv.
23. mai 2023
5 punkter om hva en god nettside er. En bra nettside er enkel å navigere i, har godt og relevant innhold, er oppdatert og lett tilgjengelig for brukeren.
Nettside og webdesign
30. desember 2022
Prisen på en nettside kan variere sterkt, avhengig av hva du ønsker å få ut av nettsiden og hvilke krav du har til design og funksjonalitet. Her har du 5 faktorer som påvirker pris ved design av websider.
UX design
Av ABN 6. oktober 2022
Hva er et bra design på nett? UX design , eller user experience design , handler om skape en best mulig brukeropplevelse i møte med et digitalt produkt, en tjeneste eller et system. Målet er for utvikleren er å minimere frustrasjon og jobbe fram en best mulig brukervennlig nettside, app eller annen digital tjeneste. En god brukeropplevelse på en nettside gir mer fornøyde kunder. Dårlig brukervennlighet skremmer brukerne vekk, gjør dem likegyldige og de vil antageligvis kvie seg for å besøke nettsiden igjen. Korteste vei til målet for kunden er ofte den ultimate løsningen. En oversiktlig nettside med relevant innhold, uten for kompliserte løsninger, gjør at brukeren bruker mer tid på nettsiden din. Som illustrasjonen over viser, bør man må la brukervennligheten ha første prioritet og designet skal støtte opp om løsningen. Behovene vil ofte endre seg etterhvert som tiden går, så det er viktig å hele tiden holde nettsiden oppdatert. For å holde seg konkurransedyktig er er et viktig grep å følge med på hva som er tidsriktig i din bransje, og å gjøre de endringene som trengs på websiden. En god gjennomtenkt struktur, smarte løsninger og bra design vil gi besøkende på nettsiden en god følelse, og de vil sannsynligvis komme tilbake om de liker tjenestene eller produktene nettsiden tilbyr.
Datamaskin
Av ABN 1. februar 2022
Hvordan bli raskere synlig på Google? Et helt nytt domene med en helt ny nettside vil ikke dukke opp i Google med en gang. Det kan gå opp til 30 dager før Google indekserer en ny side, mens noen sier opp til et halvt år. Ved å gjøre noen smarte grep kan ventetiden bli kortere. Å bli synlig hos Google kan gjøres ved betalt annonsering og gjennom det organiske søket. I dette innlegget tas det utgangspunkt i organisk søk. Hva betyr indeksering? Algoritmen til Google crawler Internett hele tiden. Google indekserer nettsider etter å ha gått fra link til link, nettside til nettside, der det oppdages nytt innhold. Å være indeksert av Google, vil si at du har en sjanse til å bli vist i søkeresultatene, noe som blir omtalt som ranking eller rangering. Hvor høyt opp i søkeresultatet du står, kommer helt an på innholdet på nettsiden din, og om den er søkemotoroptimalisert. Det er grundig og nøye arbeid må til når det gjelder indeksering og SEO, og det er flere måter man kan bruke for å gjøre dette mer effektivt. 1. Opprett Google Min bedrift Opprett en konto med din Google-konto. I Google Min bedrift legger du inn lenke til nettsiden din, oppdaterte åpningstider, logo, adresse og bilder. Dette dukker opp når noen søker på ditt bedriftsnavn i Google Søk eller Kart. Du kan også legge ut nyheter på Google Bedrift som som gir et ekstra push til algoritmene til Google. 2. Installer Google Search Console I Search Console kan du se om nettsiden din er indeksert. Det kan du også sjekke ved å søke på «site:dittdomene.no» i Google. 3. Søk på domenet ditt i Google Søk på domenet ditt i Google og få gjerne venner og familie til å søke også. Dette er signaler til Google som gjør at de kan indeksere domenet ditt raskere. 4. Brukervennlig og rask nettside Google ønsker nettsider som er enkel å navigere i og har kjapp nedlasting. En mobilvennlig og rask nettside hjelper deg i rangeringen hos Google og gjør nettsiden mer synlig. 5. God nettsidestruktur En god nettsidestruktur er viktig for å få en god rangering i Google. Det vil si at nettsiden har en meny som er lett å navigere i og at det er få klikk til de fleste undersider. En god struktur vil gjøre det enklere for Google å skjønne hva nettsiden handler om. En typisk struktur kan være Hjem - Tjenester – Om oss – Kontakt. 6. Søkeord og søkefraser i titler og tekst Det føles nok naturlig å bruke fagspråket ditt når du skal lage saker og innhold til nettsiden din. Men om potensielle kunder ikke har så stor kunnskap om fagtermen, vil de sannsynligvis ikke bruke disse søkeordene og søkefrasene. Derfor er det viktig å undersøke rundt sannsynlige søkeord og søkefraser, nøkkelord og synonymer din typiske kunde sannsynligvis bruker i sine søk. Når du finner disse søkeordene og søkefrasene, bruk de bevisst i titler og tekst på nettsiden. 7. Internlenking Å legge inn lenker mellom sidene på nettsiden din er både strategisk smart for Googles algoritmer og for de som besøker siden din. Har du et nytt produkt, kan du f.eks. skrive et blogginnlegg om dette og lage en lenke til produktsiden. 8. Del siden din på sosiale medier Del lenker til nettsiden din på sosiale medier som Facebook og LinkedIn . Hvis du ikke har det, kan det være lurt å lage en bedriftsprofil for bedriften din og legge inn lenker til hjemmesiden. Dette vil føre til at flere brukere går inn på nettsiden, samtidig som det skaper koblinger inn mot hjemmesiden din. Lenker mellom to domener gjør det enklere for Google å oppdage og indeksere siden. 9. Link fra andre nettsider Koblinger/linker fra andre nettsider som har høy ranking i Google er bra for din egen indeksering. Har du et nytt produkt eller tjeneste, kan du kanskje få andre nettsider til å lage en sak om din bedrift og lenke til siden din. 10. Lag en blogg som oppdateres jevnlig En blogg kan fungere som en «SEO-maskin» som kan gi deg flere besøkende enn om du ikke hadde hatt en blogg. Blogginnlegg blir også oftere indeksert raskere enn statiske sider. Når du publiserer nye innlegg jevnlig vil Google få med seg dette, og forstå at din nettside ofte kommer med ny informasjon, noe som er svært positivt. Følg med på reglene til Google Algoritmene til Google er svært avanserte og komplekse, og man er nødt til å følge med på reglene for hva som gjelder her og nå. Google endrer stadig reglene, og en god ranking krever at man til enhver tid er oppdatert på disse.
Moodboard på Visuell profil
Av ABN 17. oktober 2021
I tillegg til en sterk logo, er den visuelle identiteten viktig for å umiddelbart formidle et budskap om bedriften. I merkevarebygging skal identiteten kunne fremkalle positive følelser og opplevelser om merkevaren. Farger, bildestil, grafiske elementer og fonter er med på å bygge den visuelle profilen.
Skrivebord med Mac
Av Anne Bækken Nilsen 13. oktober 2021
Universell utforming handler om å skape bedre brukervennlighet og en nettside som er synlig for alle. Det hjelper de som har nedsatt funksjonsevne, (som svaksynte, dyslektikere og fargeblinde) og gir bedre brukervennlighet for alle andre.
Visittkort
Av Anne Bækken Nilsen 2. april 2021
Et visittkort trykket på godt papir er aldri feil. Du kan få visittkort med preg, trykk i spesialfarger, i gull, sølv og UV-lakk, mulighetene er mange. Formen kan du også variere. Ønsker du et vanlig rektangulært eller et litt annerledes i kvadratform. Rette kanter eller runde? Eller hva med et minikort som er høyt og smalt?
Selvklebende etiketter på emballasje
Av Anne Bækken Nilsen 29. mars 2021
Barna i Skyttelveien barnehage sår og planter i egen grønnsakshage og urtebed fra tidlig vår. På sensommeren blir alt høstet inn og solgt til foreldre og familie som kan kose seg med produktene gjennom høsten og vinteren. Mye glede gjennom hele året!
Semikolon
Av Anne Bækken Nilsen 24. mars 2021
Semikolon er en mellomting mellom et punktum og et komma og brukes til å lage et lite opphold mellom hovedsetninger som hører nær sammen. Du klarer deg fint uten semikolon, i motsetning til punktum, komma og spørsmålstegn. Utropstegn er jo uunnværlig når man virkelig mener noe! 2000-tallet var bra år for semikolonet!
Vis flere innlegg →
Share by: